Pages

Thursday, August 22, 2013

Ulasan Kelas Asas Blog Protege Nurulhusna

Detik Terdetik Rasa Nak Belajar 'Blogging' dengan Betul
Teks: Siti Nurulhusna Hashim
Sumber:http://khairunnisahamzahara.blogspot.com/2013/07/nurulhusna.html
Guru Online: Nisa Nua


Assalamualaikum W.B.T

Hai semua, apa khabar hari ini? Kita dah berada pada 5 Ramadhan, setakat ini bagaimana keadaan kita ya kawan-kawan? Semalam saya sempat tengok berita jam 8 malam, Astagfirullahal'azim, dah ada yang masuk hospital dek kerana main mercun tak kiralah mercun beli ataupun mercun buatan sendiri. Cakap ni bukan apa, kaum Adam dalam keluarga saya ni pun penggemar mercun, aduhai, ada tips tak nak mematikan semangat insan-insan yang gemarkan permainan berbahaya lagi membahayakan ni?

Maafkan saya, mukaddimah amat bertentangan dengan matlamat asal! Tujuan sebenarnya bukanlah nak bercerita pasal mercun tapi sebab-musabab saya mulai berminat dengan Kelas Asas Blog dan Penulisan  di ajar oleh Guru Online saya iaitu Puan Khairunnisa Hamzahara  http://khairunnisahamzahara.blogspot.com/
yang merupakan rakan sekolah lama saya. Saya tahu beliau seorang arkitek dan semakin hari saya ikuti 'post-post'; beliau di facebook saya dapati beliau telah meletakkan jawatan sebagai penjawat awam dan menjalankan perniagaan sendiri. Pada awalnya saya hanya membaca tetapi bak kata emak saya, 'tak masuk di hati' mengenangkan saya juga meletakkan jawatan sama seperti beliau, bezanya saya masih dalam fasa memerah otak untuk menetapkan matlamat hidup saya sedangkan beliau semain rancak. Lama kelamaan saya lihat beliau semakin mantap dan istiqamah berkongsi idea-idea dan buah fikiran yang matang dan positif.

Memang tak boleh jadi, saya semakin ambil perhatian dan akhirnya saya klik juga blog beliau seperti URL di atas. Wah, menarik dan sangat professional cara beliau ber'bloging'! Kemudian baru saya terperasan iklan beliau yang menganjurkan Kelas Asas Blog dan Penulisan ini, waktu itu memang saya tidak cukup duit hendak bayar yuran penyertaan, saya diamkan sahaja. Saya baca lagi blog beliau.dan memikirkan bagaimana nak sertai kelas tersebut. Seminggu dua kemudian saya beranikan diri bertanya kerana saya fikir daripada berdiam diri, terlepas peluang di hadapan mata. Dalam keadaan saya yang tinggal di rumah tanpa pendapatan yang baik dan tetap mahu terus tinggal di rumah dan menjana pendapatan yang lumayan saya kira tidak rugi membayar RM150.00 untuk ilmu yang saya tidak ada ni (saya terlepas peluang yuran RM130.00 kerana tamat tempoh promosi tapi tak mengapalah). Ada yang 'kepelikkan' bila dengar yuran RM150 semata-mata hendak belajar buat blog tetapi bagi saya biarlah apa yang nak difikirkan oleh orang lain kerana saya tidak mahu blog saya dibaca sekali lalu dan tidak diikuti oleh pembaca. Saya mahu pembaca ternanti-nanti apakah yang bakal saya kongsikan dan mahu tahu cara mengekalkan momentum dalam ber'blogging' ini.

Alhamdulillah selesai bayar yuran, Nisa (panggilan kepada Guru Online saya) masukkan dalam Group Belajar dan saya lihat ramai peserta lain sudah maju dalam blog mereka. Blog mereka ada gaya tersendiri walaupun kami belajar dari guru yang sama. Saya mula nampak persekitaran yang menggalakkan idea kreatif kita boleh berkembang dari sini. Kelas juga sangat interaktif, dijalankan mengikut masa kita sendiri, ada perbincangan dan analisa sesuai dan unik untuk setiap individu. Saya juga nampak hala tuju periuk nasi saya selepas ini dan saya dapatkan rasakan perlaksanaan perancangan mencapai saya akan menjadi lebih kemas dan realistik. Insha Allah perjalanan saya selepas ini lebih rancak dan istiqamah tambahan pula ada dua orang lagi kawan sekolah lama saya yang menyertai kelas ini. Sekiranya kawan-kawan mahu meningkatkan profesionalisme di dalam ber'blogging' dan menulis, silalah klik pautan ini : http://khairunnisahamzahara.blogspot.com/p/blog-page_5160.html . Tidak rugi mencuba kerana mungkin peluang ini seperti datang bergolek sewaktu kita tidak perlukannya, tetapi sewaktu kita perlukannya ia tidak lagi dipanggil peluang. Betul kan?

Sekian sahaja perkongsian saya tentang kelas online ini, berjumpa lagi kita Insha Allah dalam entri-entri saya di lain masa! Ma'as Salamah wa Ilal Liqa'!

Wassalam WBT

No comments:

Post a Comment