Pages

Monday, September 8, 2014

Menulis tanpa tekanan


Ulasan

Alhamdulillah..

Tamat tugasan terakhir yang diserahkan kepada saya selaku pelajar on-line. Dan tugasan setelah menulis sebanyak 44 entri, saya perlu memberi ulasan mengenai kelas on-line kami.

Pertama.

Selaku pelajar, apa yang begitu saya suka adalah tiadanya desakan dalam menyelesaikan penulisan saya. Puan Guru tidak putus-putus berkongsi sebanyak petua untuk kemudahan pelajar-pelajar on-line. Dalam masa yang sama, saya tidak pernah ditekan dari sudut masa dan emosi untuk menyelesaikan mana-mana tulisan dalam waktu yang tertentu.

Kedua.

Saya bebas berkarya. Tiada paksaan untuk menulis hanya tajuk-tajuk tertentu bagi mengasah bakat yang hanya baru mahu mula tumbuh ini. Apabila tiada sekatan yang dikenakan, saya merasakan ianya lebih mudah dan semulajadi untuk menulis. Juga bebas memilih apa sahaja kisah yang saya sedia untuk berkongsi.

Ketiga.

Kebebasan dalam bertanya. Saya juga merasakan ini salah satu faktor yang penting untuk memotivasikan pelajar yang baru serta kurang yakin untuk mula-mula menulis. Ini kerana adanya perasaan malu untuk berkongsi kisah dan tulisan kita kepada orang lain. Puan guru bersedia untuk menjawap setiap persoalan dari masa ke semasa. Perhatian ini sangat diperlukan untuk pelajar-pelajar baru.

Keempat.

Saya dapat berkenalan dengan lebih ramai lagi penulis-penulis baru yang mempunyai bakat yang tersendiri. Dengan mengenali mereka, secara peribadi saya dapat belajar dan mencari lebih banyak idea dalam kehidupan seharian. Tidak terhad dalam urusan kekeluargaan malah dalam urusan perniagaan bagi menjana pendapatan sebagai suri rumah.

Saya, secara peribadi merasakan banyak maklumat yang saya dapat kutip untuk diri saya sendiri. Dan setakat ini saya sangat berpuas hati dengan kelas saya dan saya berharap boleh menulis dengan lebih giat dan berkongsi lebih banyak pendapat peribadi saya.

Sekadar itu dahulu. Setiap yang baik itu datangnya dari Dia yang membenarkan setiap kebaikan itu datang. Dan kelemahan itu adalah milik yang bernama hamba.

Terima kasih cikgu.

Azlina Hariri.

No comments:

Post a Comment