Pages

Monday, October 12, 2015

Belajar Ilmu Pemasaran Media Percuma Dalam Kelas Online ABDR

Ulasan : Kelas Asas Blog bersama Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR)

Teks : Nuraida Mohd Harith

Diperkenalkan oleh : Nur Balqis Qahira
Guru Online : Anys Idayu Zakaria

Kelas ini sangat sesuai bagi mereka yang mempunyai masa yang terhad untuk belajar membina blog  dan fanpage. Masanya yang fleksibel membolehkan kita belajar dalam suasana yang selesa mengikut kesesuaian masa kita.

Terdapat nota-nota yang dilengkapi gambar langkah demi langkah yang mudah dirujuk untuk menyiapkan tugasan yang diberikan. Walaupun kita hanya belajar secara online, setiap tugasan kita akan dikawalselia oleh seorang guru. Ini bermakna, tugasan kita itu akan disemak bagi tujuan penambahbaikan.

Dengan yuran hanya sekali seumur hidup, pakej yang ditawarkan adalah amat berbaloi kerana kita akan dibimbing sehingga berjaya.

Antara ilmu yang boleh dipelajari dari kelas ini ialah ilmu pemasaran menggunakan media secara percuma. Antaranya ialah bagaimana untuk membina sebuah blog yang disukai pembaca dan menukarkan pembaca kepada pembeli. Selain dari belajar membina blog, kita juga akan diajar bagaimana untuk membina fanpage dan seterusnya membuat pautan antara blog, fanpage dan juga Facebook.

Antara ilmu baru yang amat menarik untuk dipelajari ialah bagaimana kita boleh setkan tarikh dan masa untuk entri atau status keluar atau diterbitkan pada masa yang kita inginkan. Terdapat aplikasi khas untuk menjadualkan status Facebook. Ini bermakna, walaupun kita jarang dapat online, status kita masih sentiasa aktif dengan bantuan aplikasi ini. Aplikasi ini dinamakan sebagai 'Buffer'.

Bagi mereka yang mempunyai minat untuk menjana pendapatan tetapi masih belum mempunyai produk, terdapat urusniaga online yang boleh dipilih sebagai produk. Antaranya ialah produk sunnah, buku, ebook, ruang iklan dan juga peluang menjadi pembantu kelas. Antara kelebihan lain ialah ia mempunyai jaringan bisnes secara online yang terdiri dari jemaah ABDR. Jadi kita berpeluang untuk berkenalan dengan pengedar dan kenalan baru seterusnya membuka peluang bisnes yang lebih besar.

Antara topik kegemaran saya ialah tips 40 kata kunci carian di Google. Ia membolehkan entri yang diterbitkan keluar di muka pertama carian google. Seandainya kita dapat menguasai tips ini dan entri kita sudah dapat dicari di muka pertama, ia menunjukkan tanda aras bahawa kita telah berjaya menguasai penjenamaan diri secara professional.

Alhamdulillah. Walaupun masih baru dalam dunia bisnes, dengan mengikuti kelas ini, saya dapat menjana pendapatan dari rumah dengan membuat pemasaran secara percuma melalui blog, fanpage dan Facebook.



No comments:

Post a Comment