Pages

Thursday, April 3, 2014

Ulasan Kelas Asas Blog : Awatif Mohd Ali

Guru Online : Normi Mat Yusof (fb Mie Normi)



Teks : `Awatif Mohd Ali

Bismillah..

Ada yang bertanya, bagaimana saya memulakan langkah berblog, tak kurang yang bertanya dari mana saya belajar?

Mari saya buka rahsianya.. :)

Saya mula berjinak-jinak berblog pada tahun 2008, tetapi blog saya hanya suka-suka. Belajar sendiri godak-godak nak memulakan blog. Pengisiannya? Masih perkongsian catatan pengalaman dan sedikit pengetahuan.

Untuk bisnes online, juga saya mulakan langkah dengan sendiri. saya wujudkan fanpage, tetapi suam-suam kuku. Saya mencari-cari kaedah untuk mempromosi blog dan fanpage saya..

Sehinggalah saya terbaca status facebook sifu online saya, Puan Normi Yusof yang mewawarkan tentang kelas asas blog dan fanpage. Wah, menarik.
Uniknya kelas ini secara online sahaja dan boleh mula bila-bila masa yang kita sudah sedia. Masanya juga fleksibel dan segala tunjuk ajar, tips dan pertanyaan berlagsung secara maya. Ianya kelas untuk mereka yang memang benar-benar tidak tahu untuk bermula, atau pun sudah bermula tetapi mahu berjaya lagi.

Sekiranya kita konsisten dan fokus menghabiskan tugasan, maka cepatlah kita bergraduasi.. :) Dan cepat jugaklah kita mengorak langkah seterusnya untuk lebih berjaya.

Bagi saya, saya terlambat bergraduasi. Hehe.. Tidak perlu saya ulas dan memberi alasan komitmen berkeluarga atau sebagainya.. Sebenarnya semua terletak pada jati diri dan kesungguhan masing-masing bukan?
Alhamdulillah, kini saya menarik nafas lega, langkah demi langkah saya atur untuk terus berjaya.

Oh ya, selain itu banyak faedah lain yang saya perolehi dari kelas ini. Jaringan dan perhubungan sahabat-sahabat lain yang juga dari kalangan surirumah dan suri bekerjaya. Kami boleh berkenalan dan bertukar pandangan. Inilah kumpulan sokongan yang perlu untuk wanita yang bekerja di rumah, untuk mendapatkan semangat, pendapat, bina kenalan baru dan sebagainya. Juga pertukaran antara blog di akademi dapat membantu menarik traffik ke blog.

Jom.. suri-suri hebat semua.. Anda juga boleh bermula dan berjaya.. boleh bertanya lanjut dengan saya.. :)





No comments:

Post a Comment